ACTIVE LISTENING AND LEARNING IN AN ANTHROPOCENTRIC PEDAGOGY
Abstract
ABSTRACT: Active listening is connected with real learning as it creates the environment and the safety where all the abilities of the students are being respected. In this paper we present the importance of teachers’ education in active listening. Furthermore we present opportunities for active listening as a paradigm in the kindergarten program Key words: active listening, learning, kindergarten, early childhood, teaches, anthropocentric approach ΠερίληψηΗ εκπαίδευση είναι η αναδόμηση της εμπειρίας που πραγματοποιείται σε ένα περιβάλλον που διευκολύνει το άτομο να ανακαλύψει τη γνώση και στο οποίο σύμφωνα με το Rogers κυριαρχούν η εμπιστοσύνη στην εγγενή τάση για πραγμάτωση, η άνευ όρων αποδοχή, η ενσυναίσθηση και η αυθεντικότητα. Κυριότερο χαρακτηριστικό της ενσυναίσθησης είναι η ενεργητική ακρόαση των προσωπικών αφηγήσεων των ατόμων δίνοντας έμφαση στην προσπάθεια κατανόησης της μοναδικής εμπειρίας του κάθε ατόμου σύμφωνα με τις αρχές της φαινομενολογίας. Με ένα εκπαιδευτικό που ακούει προσεκτικά αυτό ακριβώς που εκφράζεται χωρίς ερμηνείες και χωρίς αξιολόγηση αλλά με αποδοχή τα άτομα νιώθουν ασφαλή και αποδεκτά, εμπλέκονται περισσότερο στη διαδικασία της μάθησης και είναι περισσότερο δημιουργικά, έχουν θετικότερη αυτοαντίληψη, εκφράζονται και επικοινωνούν ουσιαστικότερα. Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η σπουδαιότητα της ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών με τις δεξιότητες της ενεργητικής ακρόασης και γίνεται αναφορά στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου για ενεργητική ακρόαση προσωπικών αφηγήσεων των νηπίων.Λέξεις κλειδιά: Ενεργητική ακρόαση, αφηγήσεις, μάθηση, νηπιαγωγείο, εκπαιδευτικοί, ανθρωποκεντρική προσέγγισηReferences
Αμπαρτζάκη, Μ. & Μακράτζη, Α. (2011). Εργαστηριακή διδασκαλία φοιτητών/φοιτητριών Προσχολικής Εκπαίδευσης για μια παιδοκεντρική-προσωποκεντρική αγωγή. Στο Κ. Κατσαούνη, Α. Κηπιώτη, Α. Δελλαπόρτα (επιμ.-διόρθωση). Προσωποκεντρική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία σήμερα. Διαδρομή και προκλήσεις. Επιστημονικές εργασίες και πρακτικά. Διεθνές συνέδριο προσωποκεντρικής συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας, Ιούνιος 2009 (σελ. 207-213). Πήλιο: Κοντύλι.
Εξιπερι, Α. (1984). Ο μικρός πρίγκηπας. Αθήνα: Ψυχογιός.
Κοσμόπουλος, Α. & Μουλαδούδης, Γ. (2003). Ο Carl Rogers & η προσωποκεντρική του θεωρία για την ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Μακράτζη, Α. (2011). Βάζοντας τη θεωρία στην πράξη: Ο ρόλος της προσωποκεντρικής προσέγγισης στην οργάνωση και την προετοιμασία της διδακτικής άσκησης των φοιτητών/φοιτητριών. Στο Κ. Κατσαούνη, Α. Κηπιώτη, Α. Δελλαπόρτα (επιμ.-διόρθωση). Προσωποκεντρική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία σήμερα. Διαδρομή και προκλήσεις. Επιστημονικές εργασίες και πρακτικά. Διεθνές συνέδριο προσωποκεντρικής συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας, Ιούνιος 2009 (σελ. 337-343). Πήλιο: Κοντύλι.
Μακράτζη, Α. (2011α). Η Λευκή Βίβλος του Παραδείσου. Χανιά: της ιδίας. (Σειρά Εν Λευκώ 1)
Μακράτζη, Α. (2012). Δάσκαλος του ανθρώπου της λευκής βίβλου του παραδείσου. Ανθρωποκεντρική παιδαγωγική και ψυχοπαιδαγωγική. Χανιά: της ιδίας. (Σειρά Εν Λευκώ 2)
Μακράτζη, Α. (2013). Ο Έρωτας της λευκής βίβλου του παραδείσου. Ανθρωποκεντρική ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση του έρωτα. Χανιά: της ιδίας. (Σειρά Εν Λευκώ 3)
Μακράτζη, Α (2013α). Ο Πλούτος της Λευκής Βίβλου του Παραδείσου. Ανθρωποκεντρική ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση του πλούτου. Χανιά: της ιδίας. (Σειρά Εν Λευκώ En Lefko 4).
Makratzi, A. (2014). The Bet. Human-centered approach. Chania: Author. Εν Λευκώ – En Lefko. (e-book).
Μακράτζη, Α. (2014). Μαγδαληνή ο Άνθρωπος. Ανθρωποκεντρική ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. Χανιά: της ιδίας. (e-book).
Μακράτζη, Α. (2016) Αγάπη. Ανθρωποκεντρική προσέγγιση της διαταραχής του χωρόχρονου. Σειρά Εν Λευκώ En Lefko 7. Χανιά: της ιδίας (e-book).
Μακράτζη, A. (2016α). Ανθρωποκεντρικό Anthropocentric. Εισαγωγικό σημείωμα της έκδοσης με "γραφή στο λευκό". Ανθρωποκεντρικό Anthropocentric (on line), 1(1), i-iii. Ανακτήθηκε από http://anthropocentric.gr/anthropocentrico/index.php/anthropocentric/article/view/1
Μακράτζη, Α. (2016β). Επικοινωνία του Έρωτα. Ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Σειρά Εν Λευκώ En Lefko 8. (e-book). Χανιά: συγγραφέας.
Μπρούζος, Α. (2004). Προσωποκεντρική Συμβουλευτική. Θεωρία έρευνα και εφαρμογές. Αθήνα: Τυπωθήτω-ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΑΡΔΑΝΟΣ.
Μπρούζος, Α. (2009). Ο εκπαιδευτικός ως λειτουργός συμβουλευτικής. Αθήνα: Gutenberg.
Bruner, J. (1997). Πράξεις νοήματος. (Η. Ρόκου & Γ. Καλομοίρης, Μετάφρ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Bruner, J. (2004). Δημιουργώντας ιστορίες. Στο Γ. Κουγιουμουτζάκης, (Επ. επιμ), (Β. Τσούρτου˙ Κ. Πολυδάκη˙κ.ά. Μετάφρ.). Αθήνα: 2004.
Bruner, J. (2004a). Life as Narrative. Social, research. 71(3), 691-710.
Helm Harris J., Katz, L. (2002) Μέθοδος project και προσχολική εκπαίδευση. Μικροί ερευνητές.(Κ. Χρυσαφίδη, Ε. Κουτσουβάνου επιμ.-εισαγ., Α. Βεργιοπούλου, μεταφ.) Αθήνα: Μεταίχμιο.
Langer, M. M. (1989). Merleau-Ponty’s phenomenology of perception: a guide and commentary. London: The Macmillan press LTD.
Rogers, C. (1950). Divergent Trends in Methods of Improving Adjustment. Pastoral Psychology, 1(8), 11-18.
Rogers, C. & Becker, R. (1950). A Basic Orientation for Counseling. .Pastoral Psychology, 1(1), 26-34.
Rogers, C. R. (1951). Client-Centered Counselling. Boston: Houghton-Mifflin.
Rogers, C. (1952). Dealing with Interpersonal Conflict. Pastoral Psychology, 3(8), 15-20.
Rogers, C. (1952b). Dealing with Interpersonal Conflict part II. Pastoral Psychology, 3(9), 38-44.
Rogers, C. (1956). Becoming a Person. Pastoral Psychology, 7(1), 9-13.
Rogers, C. (1956a). Becoming a person-Part II. Pastoral Psychology, 7(3), 16-26.
Rogers, C. (1961). On becoming a Person. A Therapist’s View of Psychotherapy. London: Constable.
Rogers, C. (1962). Learning to be free. Pastoral Psychology, 13(8), 47-54.
Rogers, C. (1962a). Learning to be free part II. Pastoral Psychology, 13(9), 43-51.
Rogers, C. (1983/1969). Freedom to learn for the 80's. Columbus: Charles Merrill.
Rogers, C. (1991/1970). Ομάδες συνάντησης. Αυτογνωσία-Ψυχολογία των Ομάδων-Επικοινωνία. (Α. Ντούργα, Μεταφρ.). Αθήνα: Δίοδος.
Rogers, C. R. (1980) Α way of being. Boston: Houghton Mifflin.
Stavrou, L. & Makratzi, A, (2004). Improving Preschool and Elementary School Children’s Perception of Space and Time through Computer and Microsoft Power-Point, WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 5(1), 1417-1421.